onsdag 18. juli 2012

Urtesalat med agurkurt

Noe av det beste jeg vet om sommeren er å lage god salat med egendyrkete salaturter og pynte den med smakfulle blomster. Som tilbehør til grillmaten i går laget jeg en salat med grønnsaker og smaksatte med finhakkete blader av Mustard Ruby streaks og fransk estragon.



Mustard ruby streaks kommer opprinnelig fra Himalaya og har en fantastisk farge og smak. Smaken er pepperaktig og svært god. Planten er fantastisk dekorativ i både bed og salat. Den spirer og vokser fort, og i dag skal jeg så en ny omgang. Frøene har jeg kjøpt i Irland. Jeg har ikke sett dem her hjemme, men tinasverden.dk har den, ellers finnes den hos engelske frøfirmaer.

                                                  

Min franske estragon stortrives i urtekassen der den tar snart halve kassen. Estragon er en anvendelig urt, svært god i sauser, gryter og supper. Den er fantastisk til kylling og løfter en salat til nye høyder.


Agurkurt (Borago) er en favorittblomst i salaten. Den er lett å dyrke. Etter å ha sådd den en gang selvsår den seg flittig. Jeg planter om og fjerne en del av dem. Noen selvsådde lar jeg stå der de kommer. Synes det har en egen sjarm når vekster kommer på uventede steder.


Foruten å ha en mild og god smak og nydelig blå/blårosa farge er agurkurt en viktig legeurt. Den inneholder GLA-fettsyre som forebygger hjerte-kar-sykdommer og kan stagge sklerose. I følge Anemette Olsesen brukte de gamle grekere blomstene i vin mot dårlig hukommelse og melankoli. Culpepper har sagt at den er Jupiters plante, vokser i løvens tegn, og at avtrekk fra blad, blomstrer og frø fordriver all melankoli og styrker hjertet. På flere språk kalles urten "gledens krydderurt". Blomstene kan videre brukes i drikke, i isbiter, på kaker, i pickles etc. 

Ingen kommentarer: