fredag 8. mai 2009

Georginer



Jeg har kjøpt nye georgineknoller i Dublin. Bishop of Llandaff med vakkert mørkt bladverk. Og så har de nokså enkle blomster i nydelig rødfarge, det liker jeg. Skal plante dem sammen med Praktsolhatt (Rudbeckia Goldsturm), en favoritt fordi den blomstrer nydelig gyllengult fra august til frosten kommer. Tror de vil ta seg godt ut sammen. Knollene har jeg plantet i potter i dag for at de skal komme tidligere i blomst. Må bare ta dem inn om natten for å unngå frost.


Har dessuten plantet gulbladet krypfredløs (Lysimachia nummularia aurea) i potte og hengt i ampel på veggen. Krypfredløs gjør seg godt i ampler og krukker. I fjor hadde jeg den i en liggende krukke på en fjellhylle der den "rant" vakkert nedover!

Nå skal jeg ut og så gul squash (courgette F1 Atena), også den kjøpt inn på ferie i Dublin.

Ingen kommentarer: