torsdag 27. mai 2010

Myske

Jeg har masser av myske i hagen. Jeg var på jakt etter den i mange år uten hell, og i 1994 stjal jeg en liten avlegger i en hage. Den er vakker i bladverket, frisk grønn og dufter godt. Nå i mai blomstrer den med små hvite blomster. Det er en flott bunndekker under busker. Liker seg i skygge, sur jord og vanlig jord, og den utkonkurrerer ikke naboplanter selv om den sprer seg raskt.



Myske blir brukt i Tyskland for å krydre hvitvin i mai, kalles Maitrink.

Uttrekk av blader i fotbad sies å lindre trette, ømme føtter. Den ble brukt i klesskap for å gi godlukt til tøyet og holde utøy borte.

Myske brukes i en vårlig snaps. Man lager et uttrekk med 45 % vodka eller annen sprit på blader og blomster. La det trekke i 3-4 dager og sil av. Fortynnes 1:4. Smaker av vår.

I 2008 var jeg på Chelsea Flower Show i London og tok dette bildet av myske i krukker. Siden har jeg brukt den i krukker i hagen, enten alene eller i samplantinger med Fuchsia eller andre skyggetålende vekster.


Ingen kommentarer: